WhatsApp ons
Clever BlogClever Nieuws

iOS26 Update:
De impact op advertentiecampagnes & oplossingen voor Click ID’s

De iOS26 update van Apple is vanaf 15 september 2025 te downloaden.

Wat verandert er in iOS26?

Als je al een tijdje werkt met digitale advertenties, heb je waarschijnlijk al wel gehoord van de veranderingen in iOS26. Apple maakt een drastische verschuiving met betrekking tot de privacy van gebruikers, wat gevolgen zal hebben voor je advertentiestrategieën. iOS26 verwijdert click ID’s voor Safari-gebruikers, wat betekent dat je geen inzicht meer zult krijgen in hoe goed je advertenties presteren.

Let op: iOS26 verwijdert onder andere de click ID’s van Google (GCLID)

Waarom het belangrijk is om actie te ondernemen op het verdwijnen van Click ID’s

Zonder gemeten klikken, geen gemeten conversies, en dus geen inzicht in Return On Ad Spend (ROAS). Dit kan een flinke uitdaging vormen voor jou als adverteerder.

Op dit moment hebben nog niet alle advertentieplatformen een oplossing voor dit probleem, terwijl Safari in Europa toch goed is voor zo’n 20% van het marktaandeel. (bron: Statista) Gelukkig zijn er wel oplossingen beschikbaar.

Oplossingen voor het verdwijnen van click ID’s in iOS26

Er zijn oplossingen voor deze nieuwe situatie. Laten we ze eens onder de loep nemen:

1. Google Tag Gateway

De snelste oplossing voor Google Ads-gebruikers. Door Google Tag Gateway te koppelen met Google Tag Manager, worden de click ID’s en tags server-side opgeslagen voordat de bezoeker de website bereikt. Dit is een effectieve manier om tracking te behouden, maar er zijn enkele beperkingen.

Nadeel: Deze oplossing werkt alleen voor het Google Ecosysteem en vereist een integratie met Cloudflare. Het is dus niet geschikt voor andere advertentieplatformen als Meta.

2. Server-Side Tagging

Een meer technische oplossing waarbij je de GTM container tags zelf server-side laat hosten op een externe server. Je hebt volledige controle over welke gegevens je opslaat, inclusief de click ID’s van Google en andere advertentieplatformen. Dit biedt veel flexibiliteit en is ideaal voor complexere datastructuren.

Nadeel: Het implementeren van server-side tagging kan duur zijn als je het volledig zelf host en vereist technische expertise. Je kunt er ook voor kiezen om te hosten via Google om op kosten te besparen. Houd er wel rekening mee dat het aantal interacties in Google gecalculeerd wordt, waardoor de kosten snel hoog kunnen oplopen. Deze oplossing is het meest geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar maatwerk.

3. Externe Server-Side Tagging

Als je geen technische kennis hebt of geen tijd wilt investeren in het opzetten van een Server-Side oplossing, kun je Server-Side tagging opzetten via platformen die hier al volledig voor zijn ingericht. Bijvoorbeeld TAGGRS. Een dergelijk platform biedt standaard server-side oplossingen die de Google-tags en de tags van andere advertentieplatformen dekken. Een ideale keuze voor organisaties die verschillende advertentieplatformen gebruiken.

Nadeel: Het inschakelen van een platform brengt extra kosten met zich mee. Daarnaast is het slim om je bewust te zijn dat je data bij hen wordt opgeslagen. Voor veel bedrijven is dit in de praktijk wel de meest efficiënte en flexibele oplossing.

Wat betekent dit voor de toekomst van tracking?

Alles wijst dezelfde kant op: server-side is de nieuwe standaard. Het geeft je meer controle, betere data en een voorsprong op concurrenten die straks wakker worden met halflege dashboards. Of je nu kiest voor Google Tag Gateway, zelf een server-side tagging strategie implementeert, of samenwerkt met een extern platform, één ding is zeker: server-side tagging is de toekomst van tracking en conversiemeting.

Positief is dit: voor alle 3 de oplossingen geldt dat Server side tracking ervoor zorgt dat je campagne- en websitecijfers zuiverder worden. Daarnaast verhelpt SST het adblockerprobleem en zul je je campagnes beter in Google Analytics kunnen meten.

Meer over slimme tracking oplossingen

We begrijpen het als je twijfelt welke oplossing het beste voor jouw organisatie is. Geen zorgen, wij helpen je graag verder! Of je nu een Google Ads gebruiker bent, of actief bent op meerdere platforms, wij kijken samen met jou naar de ideale oplossing. Laten we een gesprek aangaan en jouw strategie optimaliseren voor deze nieuwe privacy-uitdagingen.

Weten welke oplossing het beste bij jouw organisatie past?

Neem contact op met Jasper. Hij denkt graag met je mee. Of gebruik ons contactformulier.